ЗАВАНТАЖЕННЯ

Шукати

Дослідження ЛПСА

Особливості політичного СММ в Україні в 2016 році

Поширити

Останнім часом фактично будь-який політичний проект, окрім «стандартних» рекламних засобів, використовує також і смм-технології. Це вже не є «новомодною фішкою», проте дуже часто замовники рекламних кампаній в соціальних мережах не розуміють специфіки і роблять багато помилок, що як наслідок призводить до певного розчарування або взагалі в смм-технологіях, або – у виконавцях кампанії.

Для розуміння ситуації, що складається з політичним смм в Україні, треба відзначити декілька факторів, зокрема:

  • Web 2.0, як часто називають соціальні медіа (blogs, wikis, file sharing, social networking sites, microblogs), не є сталим продуктом, кожна мережа знаходиться в постійному розвитку, змінюються алгоритми, удосконалюється сервіс, тому спеціалісти в цій галузі мають постійно слідкувати за новими трендами, вивчати нові можливості тощо;
  • Соціальні медіа є відносно новим явищем, тому більшість спеціалістів з смм-маркетингу отримали свої знання не академічним шляхом, а скоріше шляхом самоосвіти, і тому немає чітких критеріїв, згідно яких можна визначити якість спеціаліста. Частіше за все це є успішний досвід проведених кампаній;
  • Українські користувачі соціальних медіа мають дещо інші уподобання, ніж це є в світі в цілому, тому обираючи де саме проводити кампанію, треба вивчити також як уподобання користувачів в Україні взагалі, так і нішеві уподобання тієї категорії, на яку має бути спрямована політична реклама вашого проекту.

Огляд ситуації на початок 2016 р.

Згідно дослідження Opinion Software Media, яке зробили Factum Group Ukraine, впевнену першість в Україні тримає мережа Вконтакті, яка на сьогодні має охоплення серед українських користувачів майже вдвічі більше, ніж Facebook (59% проти 32%).

2016-02-08_134634

Загальний рейтинг найбільш популярних сайтів виглядає наступним чином:

2016-02-08_120639

Остання діаграма також показує більшу щоденну залученість користувачів Вконтакті (при загальному охопленні в 59% українських користувачів, 50% використовують цю мережу щодня), тоді як у Facebook картина інша – з 32% українських користувачів, що взагалі користуються цією мережею, лише близько половини (17%) використовують її щодня.

Більше даних дослідження в презентації:

[slideshare id=57268262&doc=2015-160120095020]

З повним переліком майже 2 тисяч найпопулярніших українських сайтів можна ознайомитись в цій таблиці:

[slideshare id=57269267&doc=december2015-160120101647&type=d]


Світові тренди СММ на 2016 рік.

Провідні світові дослідники, зокрема Нік Ньюман (Nic Newman), науковий співробітник Інституту Ройтерз із вивчення журналістики, у своєму звіті  “Журналістика, медіа та технологічні передбачення-2016” (), відзначають, що в 2016 році на нас чекає:

  • Збільшення сегменту «довгого контенту», тобто серед користувачів найбільше користуватимуться попитом розлогі, з «багато букв», повідомлення, на відміну від попереднього тренду, коли популярними ставали короткі пости;
  • Twitter скасує обмеження в 140 символів для своїх повідомлень, що поставить його в пряму конкуренцію з Facebook та іншими соціальними мережами;
  • Інтеграція в соціальні мережі різних сервісів, зокрема – виклик таксі, онлайн-покупки та інші, суттєво збільшить час, що людина витрачає на них, а отже – збільшить вплив реклами, що розповсюджується в соціальних медіа;
  • З’являться можливості для поширення новин та рекламних повідомлень безпосередньо до кожного користувача через використання месенджерів;

Вже тривалий час на Заході говорять про газетну кризу, про кризу телебачення, коли онлайн-медіа поступово витісняють «традиційні ЗМІ». Проте, з розвитком соцмереж, мова вже йде і про фактичне зникнення також і традиційних онлайн ЗМІ, новинних порталів тощо. Популярність та актуальність для користувачів агрегаторів новин, якими в Україні є, зокрема, портали ukr.net, bigmir.net,  буде неухильно зменшуватись, оскільки соціальні медіа надають все більше інструментів як для отримання новин з першоджерел (офіційні сторінки політиків, партій тощо), так і для налаштування новинної стрічки в соціальній мережі для отримання саме тієї інформації, що цікава кінцевому користувачу.


Особливості політичного СММ в Україні.

  • Політики повторюють помилки, які вже зробили їх закордонні колеги, і які мали б стати прикладом, як не треба робити.

 Наприклад, після того як у Великій Британії в середині 2009 року оголосили, що сер Джон Соерс очолить управління контshkirak-fotogabu2ррозвідки – Таємну розвідувальну службу (колись відому як МІ6), газета Daily Mail знайшла публічні фотографії його з дружиною, розміщені нею на Facebook. Там були знімки зі свят, зображення друзів сім’ї й подробиць про те, де він жив і чим займався.

В Україні ж, наприклад, можна згадати фотографії з Інстаграм дочок екс-головного даїшника України Єршова. Тоді журналісти знайшли фото дорогих авто і тусовок його дочок. Одна з дівчат пояснила, що спосіб життя їй оплачує не батько, а чоловік, але було пізно.

Також можна згадати історію з Зоряном Шкіряком та фото, розміщені на його сторінках, які дали багатий ґрунт для фотожаб і відвертого глузування.

20150729140901 Також політикам треба бути уважними до кожного слова чи коментаря, розміщеного в соціальних  медіа: наприклад, дуже часто неадекватними постами грішить Борис Філатов. В наведеному прикладі непродуманий текст призвів до того, що в соцмережах конкуренти запустили чутку про нетрадиційну сексуальну орієнтацію фігурантів.

У політиків відсутній досвід використання соціальних медіа як рекламних інструментів, зокрема – політичних, при цьому це стосується всіх категорій. Іноді побутує ставлення до цих інструментів як до чогось модного, але – вторинного. Деякі політтехнологи також не мають базових знань про ці інструменти.

Іноді саме через таке ставлення трапляються помилки, які стають причиною провалу рекламної кампанії в соціальних мережах;

  • Дуже часто політики зверхньо ставляться до соціальних медіа, не вважаючи їх серйозними і не рахуючись з ними, через що зазнають репутаційних втрат.

1601463Відомий приклад з обмовкою Президента Порошенка про «цинічних бандер», коли миттєво розкручена кампанія та відповідний мем змусили його, зрештою, вибачитись, проте на той момент репутаційні втрати вже були відчутні. Якщо б він, навпаки, вибачився в той самий день, оперативно зреагувавши на кампанію в соцмережах – цих репутаційних втрат вдалося б уникнути.

  • Сторінки в соціальних мережах використовують для простого дублювання інформації з офіційних сайтів, гребуючи оригінальним контентом;
  • Багато українських політиків не ставляться до інформації, що публікують від свого імені в соцмережах як до офіційних заяв, через що часто розміщують непродумані, емоційні заяви, або – обіцянки, які неможливо виконати.

Наприклад, Дмитро Ярош своїми регулярними заявами про «похід на Київ», «повстання» тощо дав підстави звинувачувати себе в брехні та популізмі.

 


Типові помилки використання соціальних медіа в політичних рекламних кампаніях.

  1. Відсутність концепції та стратегії просування.

Концепція має на меті створення плану просування в соціальній мережі, який змальовує головні переваги політичного проекту та його лідерів, та передбачає реакцію на моменти, які можуть використати конкуренти для дискредитації об’єкту просування.

Стратегія покроково описує діяльність кожного спеціаліста, що задіяний в компанії, на весь період рекламної кампанії.

Економія, до якої часто вдаються замовники рекламних кампаній, майже завжди матиме наслідком провал кампанії взагалі.

Наприклад, Facebook пропонує платну послугу з просування будь-якої сторінки.

2016-02-08_173855

Проте, можливість для кожного користувача, зареєстрованого в мережі, створювати рекламні оголошення, створює оманливе враження «легкості» організації та проведення рекламної кампанії, через що до реалізації кампанії залучаються непрофесійні кадри.

2. Непрофесійний персонал, задіяний в рекламній кампанії.

Користувачі соціальних мереж – достатньо «просунута» аудиторія, яка вміє шукати та фільтрувати інформацію  та знаходиться онлайн щонайменше 15 годин на тиждень.

Тому лише самого факту публікації матеріалу на сторінці недостатньо для того, щоб його прочитали, тим більше – щоб поширили серед друзів.

В соціальних мережах існують власні формати спілкування з аудиторією, які необхідно враховувати при підготовці матеріалів до публікації (розмір тексту, стилістика, особливості графічних матеріалів). Те саме стосується і методів реклами.

Погано, коли хтось банально копіює простирадла тексту з сайту на сторінку, але ще гірше, коли непрофесійний менеджер з реклами витрачає сотні тисяч на бот-мережу, яка в цьому конкретну випадку просто не потрібна, чи розміщує політичну рекламу серед аудиторії, якій взагалі не цікава ця тематика.

Також важливо враховувати тенденції розвитку, які можуть змінюватися ледь не щомісяця, та нові розробки, алгоритми та технології соціальних медіа.

2016-02-08_183408

Наприклад, відносно новий інструмент Facebook під назвою піксель дозволяє, серед іншого, відслідковувати та зберігати аудиторію, яка здійснює перехід з вашої сторінки на ваш сайт та створювати для цієї аудиторії окремі групи рекламних оголошень, що за певних умов дозволяє як суттєво економити на рекламі, так і здійснювати більш «прицілену» кампанію.

3. Відсутність організованої рекламної кампанії.

Наявність професійного райтера та дизайнера не компенсує відсутності менеджера з реклами, чиїм обов’язком є пошук якісних оптимальних ресурсів для розміщення реклами, який також здатен фактично щодня аналізувати отримані результати та коригувати спрямованість реклами.

Типова помилка – розміщувати рекламу скрізь, наскільки дозволяє бюджет і мати за мету виключно отримання максимальної кількості підписників на сторінці.

Насправді, більш реальним показником ефективності реклами є конверсія на сайт (якщо це є мета) та кількість взаємодій з кожною публікацією (уподобання і, особливо важливо, поширення).

Грамотна рекламна кампанія враховує дуже багато факторів, від яких залежить як ефективність, так і стратегія.


Прогноз розвитку технологій та політичного смм в Україні на 2016 р.

  • Подальший розвиток 3G технологій зв’язку та відповідного покриття мереж спричинить зростання мобільного трафіку в соціальних мережах, а також використання спеціалізованих додатків для мобільних пристроїв. Відповідно, українські користувачі ще більше почнуть використовувати соціальні мережі як джерело новин та інформації взагалі;
  • Заявлене тестування Facebook функції тематичного розділення стрічки новин для мобільних додатків, що дозволить виокремлювати політичні, спортивні чи інші новини від повідомлень друзів матиме наслідком (якщо для українських користувачів цей сервіс буде запущено в 2016 році) зміни як для споживачів контенту, так і для рекламодавців;
  • 2016-02-09_135038Верифіковані користувачі Facebook Mentions серед українських політиків та публічних осіб почнуть використовувати цей інструмент.

Цей інструмент, зокрема, дозволяє організовувати безпосереднє спілкування публічних осіб зі своїми прихильниками, здійснювати прямі відеотрансляції та відслідковувати коментарі про себе;

  • Месенджери почнуть масово використовувати для розсилки рекламних повідомлень, зокрема – в передвиборчій агітації;
Tags:

Вас може зацікавити

Leave a Comment