ЗАВАНТАЖЕННЯ

Шукати

Актуально Дослідження

Якою має бути зарплата чесного депутата?

Поширити

Враховуючи суспільні вагу дискусії навколо того, чи має бути підвищена зарплата народного депутата та який має бути її розмір, Лабораторія політичних стратегій та аналізу вирішила дослідити та дати відповідь на питання: а якою має бути зарплата народного депутата України, якщо він не є бізнесменом та не має інших джерел доходів, окрім власної заробітної плати?

Для цього ми склали перелік мінімальних потреб депутата, враховуючи, що він має все ж таки нормально харчуватися і вдягатися, забезпечувати себе побутовою та іншою технікою, раз на рік – відпочивати на дешевому курорті та задовольняти інші базові потреби людини.

Як індикативні ми використовували ціни середнього сегменту, продукти – з супермаркету «Новус», одяг – з магазинів «Манго» та «Інтертоп», техніка – з магазинів «Цитрус» та «Фотос», кава – в мобільних кав’ярнях, обід – в кафе рівня трохи нижче середнього.

Суб’єктивність такого аналізу є очевидною. Немає об’єктивних критеріїв щодо того, в яких магазинах і за яку ціну треба купувати той чи інший товар. Також можна безкінечно дискутувати щодо того, яка марка одягу, наприклад, є прийнятною для народного депутата України, а яка – є занадто дешевою чи занадто дорогою. Скільки часу і грошей депутат має витрачати на мобільний зв’язок. Яким ноутбуком користуватися.

Ми обирали ціну приблизно таким чином: якщо найдешевші джинси в київських магазинах коштують 800-1000 грн., а найдорожчі (без урахування бутиків) – близько 4 тисяч, то наш депутат придбає їх за 1700 грн. Якщо найдешевший ноутбук коштує 10-15 тисяч, а найдорожчий – 40-60 тисяч, то він придбає ноутбук за 24 тисячі. Звісно, можна запропонувати користуватися технікою з ломбарду, вдягатися на секонд-хенді і харчуватися «мівіною», замість смартфону – кнопковим телефоном і т.д. Але ті, хто вважає, що депутат Верховної Ради мусить бути саме таким, на нашу думку, трохи помилився з часом. Радянський Союз вже в минулому.

Також ми наголошуємо, що ми не враховували абсолютно всі потреби і витрати, обраховані лише ті, які можна швидко і схематично порахувати. Це зроблено з двох причин: перед нами не стояло завдання вирахувати до копійки бюджет, зробити універсальний калькулятор витрат дорослого чоловіка. Мета аналізу – показати приблизний рівень оплати праці депутата, нижче якого він не зможе якісно і чесно виконувати свої обов’язки. Також, як сказано вище, майже всі витрати людини є суто індивідуальними. І з цієї причини, на нашу думку, отриманий результат є нижчим від того, скільки насправді людина витрачає

Дискусія щодо того, що отриманий результат значно вищий від доходів абсолютної більшості громадян України не є предметом цього дослідження. Ми вважаємо, що популістичні намагання зрівняти заробітну плату депутата Верховної Ради з рівнем доходів більшості громадян України є шкідливими для розвитку нашої держави та є однією з базових причин корупції. Досвід країн, що успішно подолали корупцію, показує, що одним з перших кроків на цьому шляху має бути підвищення зарплат чиновників та людей, що впливають на рішення в державі до того рівня, після досягнення якого депутат чи чиновник зможе не мати потреби в сторонніх джерелах доходів.

Ми розуміємо, що абсолютна більшість громадян нашої країни змушена виживати, отримуючи 3-5 тисяч гривень на місяць, а дехто – ще менше. Проте на нашу думку є дуже шкідливим для стратегічних перспектив держави спекулювати на цьому питанні, раз за разом вдаючись до популізму. Так, більшість як нинішніх, так і депутатів всіх попередніх каденцій, не мали абсолютно ніякої потреби в цій зарплаті, їх одяг та аксесуари коштували почасти набагато більше власної річної зарплати. Вони були і є на утриманні олігархічних груп та кланів, ціна їх голосу часто вимюрівалася в твердій валюті.

Але ситуація в країні вимагає того, щоб подібна практика пішла у минуле.

Цим аналізом ми починаємо серію матеріалів, в яких зробимо стратегічний аналіз необхідних кроків на шляху подолання корупції в Україні. До вашої уваги – перший з них.

  1. БАЗОВІ ВИТРАТИ ДЕПУТАТА

До базових витрат ми віднесли такі, без яких на нашу думку депутат не може якісно і нормально працювати, не думаючи, де б взяти гроші на одяг, їжу, мінімальний відпочинок та техніку, наявність якої є потрібною. Зрозуміло, що, наприклад, людина може носити пальто чи плащ більше ніж один рік. Також в кожного депутата на момент обрання є якась техніка, одяг. В нашому дослідженні ми вирахували середні витрати звичайної людини, яка купує їжу в звичайних супермаркетах, одяг – в звичайних магазинах, обідає – в звичайних кафе.

Отже, наш депутат:

  • не має машини, користуючись громадським транспортом, витрачає в день 18 грн. Також додатково в тиждень витрачає 200 грн. на таксі (для Києва це в середньому 2 поїздки);
  • Випиває в день дві чашки кави (чаю) в середньому по 20 грн. за порцію;
  • Один раз на день обідає в кафе середнього рівня на суму в 150 грн.;
  • Викурює одну пачку цигарок вартістю 28 грн.;
  • Випиває півлітра соку і півпляшки мінеральної води (звичайної, української);

Денне меню взяти з розрахунку звичайного раціону здорового чоловіка (один з варіантів, яких можна знайти дуже багато):

rozrakhunok-zp-deputativ-tablytsia-1

Отже, загалом звичайні денні витрати депутата складають 335, 37 грн.

Також наш депутат дозволяє собі в тиждень:

  • один квиток в кінотеатр вартістю 70 грн.;
  • придбати одну книжку середньою вартістю 150 грн.;
  • витратити на газети та журнали 40 грн.;
  • додатково до продуктів придбати 1 кг. ковбаси та 1 кг. сиру;
  • купити одну коробку цукерок та одну пляшку вина середньої цінової категорії.

rozrakhunok-zp-deputativ-tablytsia-2

Це додає в розрахунку на 1 день ще 141,29 грн.

Наш депутат має обов’язкові щомісячні витрати, до яких ми віднесли:

  • сплата за квартиру та комунальні послуги в розмірі 1500 грн.;
  • сплата за мобільний зв’язок в розмірі 600 грн. (для двох номерів – особистий та загальний, вартість пакету – 300 грн., розрахунок зроблено за пропозиціями для контрактних абонентів «Київстар»);
  • оплатити домашній інтернет на суму 150 грн.;
  • придбати дві пачки чаю та 250 г. кави в зернах;
  • також ми «дозволяємо» йому витрати на канцелярські (блокноти, ручки, візитки, папки та інш.) та господарські (туалетний папір, серветки, мило, пральний порошок тощо) суму в розмірі 500 грн.

rozrakhunok-zp-deputativ-tablytsia-3

Це додає до розрахунку на 1 день ще 94,85 грн.

Наш депутат має бути нормально вдягнутий. Ми вивчили норми ділового етикету та додали до них базові потреби звичайної людини в одязі. Отже, в рік наш депутат має право придбати:

rozrakhunok-zp-deputativ-tablytsia-4

Також ми дозволяємо нашому депутату раз на рік:

  • придбати один смартфон та один ноутбук (або іншу техніку, як то – пральні машини, холодильники тощо) на суму 33 000 грн. (розрахунок для смартфону Meizu, аж ніяк не IPhone, та ноутбук НР середньої ціни), що в розрахунку на день додає 90,41 грн.;
  • один раз на рік відпочити на Азовському морі два тижні з розрахунку витрат на проживання на базі відпочинку і харчування в кафе. Сума витрат складе 610 грн. в день, що загалом за відпочинок складатиме 8540 грн.

Отже, загалом на день витрати нашого депутата 859,13 грн, що в місяць складатиме 26 203,37 грн.

Таблицю з розрахунками можна скачати тут: lpsa-rozrakhunok-zarplaty-deputata.

Мусимо зауважити, що тут не враховано ані витрат на парфумерію чи косметику, ані на лікарів. Наш депутат не дарує подарунків, не купує квітів, навіть не п’є алкоголь, окрім пляшки вина на тиждень. Також вважається, що у депутата немає дітей і сім’ї, родичів, батьків – на них він також не витрачає грошей.

  1. ЧИ МОЖЕ ДЕПУТАТ ІСНУВАТИ ТА ПРАЦЮВАТИ НА МЕНШУ ЗАРПЛАТУ?

Дійсно, питання – скільки людині потрібно грошей, щоб прожити, є дискусійним. Кожну цифру з нашого розрахунку можна вважати завищеною, оскільки завжди можна купити щось дешевше. Замість обіду в кафе за 150 грн. можна поїсти шаурму за 20 грн., замість куртки з магазину за 6600 грн. можна придбати аналогічну за теплотою та навіть тієї ж самої марки на секонд-хенді за 1000 грн. Якщо взагалі прибрати з наших розрахунків витрати на одяг, техніку і відпочинок – необхідна сума складе 17 430,90грн.

Але – зменшення зарплати депутата на 8772,47 грн. в місяць зекономить для бюджету України лише 47 млн. грн.(приблизно 3 грн. на рік для кожного громадянина, що має право голосу). При цьому таке зменшення підвищить корупційний ризик діяльності кожного депутата в рази, оскільки – потреба в одязі від такого зменшення не зникає, і джерела отримання коштів будуть просто іншими.

Про це, а також – про те, що може собі дозволити народний депутат України на нинішню зарплату, про досвід інших країн в цьому питанні та інші аспекти матеріального забезпечення народних депутатів – в наступній частині нашого матеріалу.

Tags:

Leave a Comment